Klachten

Heeft u een klacht en slagen wij er naar uw mening niet in om een probleem tot uw tevredenheid op te lossen? Dan kunt u (alleen voor particuliere klachten) uw klacht opnieuw laten beoordelen door de Stichting Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Hiervoor moet u echter wel eerst onze klachtenprocedure doorlopen, anders verwijzen zij u terug naar ons.

Onafhankelijke en onpartijdige behandeling van uw klacht

Kifid is de afkorting van het Klachteninstituut voor de Financiële Dienstverlening. Bij Kifid kunnen consumenten terecht als zij een klacht hebben over financiële dienstverlening. Kifid behandelt de klacht op een onafhankelijke en onpartijdige wijze.

Het instituut Kifid staat voor:

  • klantvriendelijkheid
  • professionaliteit
  • transparantie
  • uniformiteit
  • eenduidigheid en
  • kennisdelen

Advies

Het instituut is gericht op het beslechten van geschillen tussen een consument en een financiële dienstverlener waarop Nederlands recht van toepassing is. Dat gebeurt door bemiddeling door de Ombudsman of door een advies van de Geschillencommissie of de Commissie van Beroep. De Ombudsman, de Geschillencommissie en de Commissie van Beroep werken objectief en onafhankelijk. Zij worden ondersteund door secretarissen. Het bestuur van Kifid en de aangesloten dienstverleners hebben geen invloed op de adviezen en beslissingen van Kifid.

Voorkomen van klachten

Daarnaast richt Kifid zich ook op het voorkomen van klachten. Klachten worden geanalyseerd om patronen en trends te ontdekken. Door bijvoorbeeld het geven van lezingen en workshops, wordt aan financiële dienstverleners geleerd hoe zij klachten kunnen voorkomen en de werkwijze kunnen verbeteren. Hierin wordt samengewerkt met het ministerie van Financiën en de Autoriteit Financiële Markten.

Kifid werkt onder vergunning en toezicht van de Minister van Financiën. Ga voor meer informatie naar: Kifid.nl

Wat doet Kifid voor consumenten?

Bij Kifid kunnen consumenten terecht voor klachten en geschillen over verzekeringen, hypotheken, leningen, financieringen en beleggingen. Zij moeten wel eerst samen met hun financiële dienstverlener (FD) naar een oplossing zoeken.

Consumenten vinden op kifid.nl informatie over de interne klachtenprocedure (IKP) van de FD. Ook is een leidraad opgenomen voor het schrijven van een klachtbrief.

Naar Kifid en dan?

Consumenten kunnen naar Kifid stappen zodra uit een brief van hun FD blijkt dat deze de klacht niet kan oplossen. Zij kunnen hun klacht dan het best indienen via mijn.kifid.nl. Kifid onderzoekt of de klacht klopt en wat er moet gebeuren.

Sneltest

Met behulp van de sneltest op Kifid.nl kunnen consumenten zelf bekijken of hun klacht behandelbaar is. Op deze website staat veel informatie over de klachtenprocedure bij Kifid.

Wij scoren een

9.9

Uit 421 reviews.

Advieskeuze.nl is onafhankelijk.

Referenties van klanten

5 / 5
Duidelijke uitleg, goede communicatie, zeer vlotte reactie, goed advies passend bij mijn persoonlijke situatie
WB
5 / 5
Danny denkt mee, zoekt voor de klant de voordeligste oplossing. Hij communiceert duidelijk en het contact is altijd prettig. We hebben ook voor onze hypotheek en eerdere kredieten van de diensten van Advies gebruik gemaakt tot volle tevredenheid.
KKR
5 / 5
Altijd betrokken bij de klant en zeer kundig advies en handelen
Daniëlle
5 / 5
Hij heeft ons super goed geholpen en geadviseerd ben er heel tevreden over
Funda
5 / 5
Kennis van zaken en neemt de prive situatie mee in het gesprek voordat hij advies geeft
Eric
5 / 5
Staat klaar bij vragen, duidelijke uitleg waarom en geeft ook mogelijkheid tot eigen keuzes
J
5 / 5
Adviseur was zeer duidelijk en luisterde goed naar de wensen die we hadden
Rene Rutter
5 / 5
Grondig, duidelijk, zeer gedreven en altijd oplossingsgericht
JP_Arnhem
4 / 5
Professioneel en vriendelijk Prima en snel geholpen
Anoniem
5 / 5
Danny is een betrokken hypotheekadviseur die het beste voor zijn klant wil
ESK
advidens vergaderruimte

Wij horen graag van u

WhatsApp Advidens